”No electricity here”, hoettiin aikoinaan mainoksessa, jossa hätääntyneet kaverit etsivät johto kädessä pistorasiaa parranajokoneelle. Seuraavan vuosikymmenen aikana kaivataan toisenlaista pistorasiaa.

Autoilu on murroksessa: täyssähkö- ja ladattavat hybridiautot yleistyvät vauhdilla. Sama muutos heijastuu myös kiinteistö- ja rakennusalaan, sillä latauspisteet ja niihin liittyvät vaatimukset täytyy yhä useammin ottaa huomioon rakennuksen suunnittelussa ja ylläpidossa.

Tulevaisuudessa autojen tankkaus muuttuu huomattavasti perinteisestä huoltoasematankkauksesta, sillä jatkossa autoja “tankataan” myös kotona, työpaikoilla ja asuin- sekä toimitilakiinteistöissä. Asia on uusi kiinteistönomistajille, joista moni onkin Rakennustiedolta parin viime vuoden aikana tiedustellut asiaan liittyvää ohjetta – sellainen on nyt tulossa. 

Viime vuoden lopulla tuli voimaan laki, jossa  säädetään rakennusten varustamisesta sähköautojen latauspisteillä ja latauspistevalmiudesta. Uusi laki antaa siivet myös ohjeistukselle; Rakennustietosäätiössä perustettiin äskettäin toimikunta, joka laatii sähköautojen latauspisteitä koskevan ohjeen, joka kattaa uudet ja olemassa olevat asuin- ja toimitilakiinteistöt. Toimikuntassa on mukana muun muassa arkkitehti, latauspisteisiin liittyvien laitteiden ja palveluiden tuottajia, sähköalan organisaatioita ja kiinteistönomistajien edustajia. Aikanaan ohje-ehdotus lähetetään kattavalle lausuntokierrokselle, jonka jälkeen valmis ja toivottu ohje julkaistaan osana Rakennustiedon palveluita.

Vuonna 2010 liikennekäytössä oli vain 23 täyssähköautoja ja ladattavia hybridiautoja. Viisi vuotta myöhemmin määrä oli yli 1500 ja viime vuoden lopulla määrä oli kasvanut 55 323:een. Mikäli vauhti jatkuu samana, täyssähköautoja ja ladattavia hybridiautoja on vuonna 2030 käytössä noin 300 000–350 000. Viime vuoden lopulla Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä julkaisi raportin (linkki), jossa se asetti yhdeksi kunnianhimoiseksi tavoitteeksi kasvattaa sähköautojen määrää 700 000 vuoteen 2030 mennessä  liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

Oli autojen määrä sitten tulevaisuudessa kumpi tahansa, muutos on tulossa ja latauspisteitä tarvitaan lisää. Muutos vaatii kymmeniä tuhansia julkisia latauspisteitä, joiden lisäksi taloyhtiöt tarvitsevat omansa. Tehtävää siis riittää. 


Ilkka Friman
projektipäällikkö
Rakennustieto Oy